Pages


Hello people,
Thanks for those whose been reading this Bahasa Melayu version of No. 6 Novel. I really enjoy translating No. 6 although I have to admit that its quite difficult to write in Bahasa Melayu.
Your comments, feedback and support are appreciated and I will try to improvise my self chapter by chapter. Email me at kkaigoku@yahoo.com should you have questions or to post comments.

Enjoy this ED song clip, Rokutousei no Yoru by Aimer. (Note: I do not own this video)



NEW UPDATE:


Sunday, September 25, 2011

Vol. 1 Ch. 2 Bahagian b

"Sion." Safu menegur seraya meletakkan kedua-dua belah sikunya di atas meja. Dia kemudian menjengah ke meja dan meletakkan dagunya di atas kedua-dua belah tangannya sambil memandang ke arah Sion. 

"Aku nak tanya kau sesuatu." 

"Apa dia?"

"Empat tahun lalu, kenapa kau tak sambung belajar dalam Kurikulum Istimewa tu?" Soal Safu masih memandang Sion yang sedang menggigit sekeping pai epal yang manis. Isi pai itu kelihatan meleleh ke atas pinggannya.

"Kenapa baru sekarang kau nak tanya?"

"Sebab aku nak tahu. Dari dulu, kau memang pelajar yang pintar. Otak kau senang terima dan proses maklumat dan kau pandai mengaplikasikannya. Semua cikgu kita memang letak harapan yang tinggi pada kau."

"Kau puji aku melangit sangat, Safu."

"Betullah. Dah memang terbukti. Atau kau nak aku tunjukkan keputusan peperiksaan kau empat tahun dulu tu?"

"Safu." Secara tiba-tiba tekak Sion terasa pahit, rasa pahit hingga ke seuruh badannya.

"Apa gunanya kau tanya aku sekarang? Empat tahun dulu, mereka yang cakap aku tak layak masuk Kurikulum Istimewa tu, jadi aku dah kehilangan semua keistimewaan aku. Bukannya aku yang pilih untuk tak nak masuk, tapi aku memang tak boleh. Sekarang ni aku bekerja di Pejabat Pengurusan Taman untuk bayar kos pelajaran kelas perdagangan aku dari Biro Buruh. Tapi, disebabkan attendance aku tak berapa baik, aku sendiri tak pasti samada aku boleh graduate atau tak. Itulah realitinya sekarang."

"Kenapa pulak kau boleh hilang kelayakan?"

"Aku tak nak cakap pasal tu."

"Tapi, aku nak tahu."

Sion menjilat lapisan kerak pai yang tertinggal di jarinya dan menutup mulutnya segera. Dia sememangnya tidak mahu bercakap tentang perkara itu malah, tidak tahu bagaimana hendak menjelaskan kepada Safu supaya dia faham.

Sebenarnya, alasannya sangat mudah. Dia telah melindungi seorang VC dan membantunya melarikan diri. Biro Sekuriti akhirnya mendapat tahu apabila mereka berasa curiga kerana penggera keselamatan di rumah Sion tidak dihidupkan dan Sion telah menutup sistem pengesan objek asing di dalam biliknya. Sistem keselamatan di setiap rumah semuanya bersambung dengan sistem komputer di Biro Pentadbiran Pusat, dan mudah untuk dikesan.

Kurang dari sejam setelah Nezumi meninggalkan biliknya, pegawai-pegawai dari Biro Sekuriti datang dan mengetuk pintu rumahnya. Dan itulah permulaan untuk satu sesi soal-siasat yang panjang.

-Awak tahu dia seorang VC?
Ya.
-Kenapa tak telefon polis segera?
Ermm...
-Jawab soalan saya. Awak tak perlu terburu-buru, cuma jawab dengan jelas dan tepat.
Itu sebab, dia nampak sebaya dengan saya dan dia cedera parah. Saya kesian pada dia..
-Jadi, awak bersimpati dengan VC ini, tak hubungi pihak polis, tapi awak rawat kecederaan dia dan bantu dia lari.
Ya.

Pegawai yang menyoal-siasatnya bernama Rashi, seorang lelaki yang bercakap dengan nada suara yang baik dan tidak pernah meninggikan suaranya. Malah, selesai aktiviti soal siasat itu dua hari kemudian, dia menepuk bahu Sion dengan mesra dan berkata, "Saya tahu ianya agak susah untuk awak. Tapi, terima kasih." Namun, Sion sedar mata Rashi tidak pernah tersenyum walaupun sekali. Sampai sekarang pun, pandangan mata yang tidak mesra dan dingin itu muncul di dalam mimpinya dan dia akan bangun keesokan harinya menggeletar dan bermandikan peluh dingin.

Dia telah menyembunyikan seorang penjenayah, malah membantunya melarikan diri. Sion tidak dihukum untuk kesalahannya itu, tetapi dianggap sebagai seseorang yang tidak mempunyai keupayaan untuk mempertimbangkan perkara yang sepatutnya dan tidak mempunyai kemahiran untuk bertindak, maka segala keistimewaannya telah dilucutkan.

Sebaik sahaja taufan yang melanda No. 6 mereda, Sion dan Karan diarahkan keluar dari kawasan elit itu. Mereka tidak mempunyai tempat berteduh dan tidak mempunyai wang. Dia juga tidak lagi dibenarkan menghadiri Kurikulum Istimewa penghkhususan Ekologinya itu.

Segala kestabilan hidupnya kini telah hilang. Bagaikan dedaun yang terbang ditiup angin di dalam hujan ribut, kehidupan lamanya tidak akan kembali. Itulah pertama kali dalam hidupnya, Sion merasakan dirinya benar-benar tumpas. 

No. 6 tidak mempunyai sistem kebajikan. Insurans kehidupan hanya diberikan kepada warganegaranya berdasarkan sumbangan mereka. Sion dan Karan dilayan sebagai orang-orang yang gagal untuk menyumbang mereka kepada negara, mereka berada di dalam golongan terendah di dalam hierarki masyarakat. Sebab itulah selain daripada dihalau daripada bandar itu, mereka juga tidak layak lagi menerima sebarang bantuan ataupun isurans.

Elit hidangan petri. Nezumi telah menggunakan istilah ini pada malam itu, dan ianya memang benar. Sion mula menyedari kesusahannya setelah dia dan ibunya dihalau dari 'bekas yang sentiasa tertutup dan terlindung' ini. Ternyata No. 6 mengamalkan sistem kasta. Hierarki masyarakatnya disusun di dalam struktur sebuah piramid. Sekali terjatuh ke bawah, memang susah untuk merangkak semula ke atas.


"Seriusnya kau ni." Safu ketawa. "Yelah, aku faham. Kalau susah sangat nak terangkan, aku takkan tanya lagi."

"Sorry." Sion mengangkat tangannya membentuk gaya meminta maaf. Dia lega kerana Safu tidak lagi bertanya dengan lebih lanjut. Hakikatnya, peristiwa ini mudah saja hendak diterangkan. Dia memang hendak memberitahu Safu tentang kehidupannya yang sudah kucar-kacir itu. Tapi, apa yang Sion khuatirkan ialah, dia tidak dapat mencari perkataan yang sesuai untuk menerangkan tentang perasaannya. Dia sendiri terperanjat kerana dia langsung tidak menyesali apa yang berlaku. Walaupun dia memang berasa terkejut sedikit pada mulanya, namun dia langsung tidak merasakan apa yang dilakukannya itu membawa kehancuran padanya. Sampai sekarang pun, dia masih tertanya-tanya. Apa akan jadi kalau dia dapat memutarkan masa kembali pada malam hari jadinya yang ke-12 itu? Adakah dia akan menelefon pihak polis? Adakah dia akan membuka penggera keselamatan di rumahnya? Dan jawapannya sentiasa sama iaitu "tidak."

Meskipun dia mempunyai peluang untuk kembali ke masa itu, dia akan tetap melakukan perkara yang sama. Dia tetap akan menerima penceroboh itu juga. Dia benar-benar yakin. Bukannya dia berasakan kehidupannya sekarang lebih baik dari dulunya. Dia masih meminati ekologi, merindui pembelajarannya di sekolah dulu, kehidupan lamanya yang amat selesa itu - dan dia juga sukakan kata-kata pujian dan rangsangan serta pandangan dari mata mereka yang menyanjunginya dulu. Tetapi, walau macam mana pun, dia tetap akan melakukan perkara yang sama. Kalaulah dengan menerima Nezumi, bermakna kehidupannya akan musnah, maka biarlah kemusnahan itu berulang dan berulang lagi. Dia tidak pernah menyesal dengan apa yang dia lakukan sejak malam itu walaupun dia sendiri tidak tahu apa sebabnya.Yang ada hanyalah keinginan hatinya untuk bertemu dengan Nezumi sekali lagi.

Sion tidak berkeyakinan untuk menjelaskannya kepada Safu. Dia tidak mempunyai pilihan lain selain daripada hanya terus berdiam diri.

"Jomlah Sion." Safu bangkit berdiri. Restoran itu kelihatan semakin padat dan semakin susah mereka hendak mendengar suara masing-masing.

"Aku hantar kau sampai ke stesen." Sion menawarkan diri.

"Mestilah. Kau memang kurang sopan kalau kau biar budak perempuan balik sorang-sorang."

"Alah... kau tu kuat walaupun nampak kecik dan kurus macam ni. Dan kau lari laju juga. Aku selalu rasa kau lebih sesuai ambil seni mempertahankan diri daripada bidang fisiologi." Bangkang Sion.

"Kau tahu, kau memang betul. Semua orang cakap aku boleh jadi emosional tiba-tiba walaupun aku ni sebenarnya pendiam. Mungkin aku memang tak sesuai bekerja dalam makmal agaknya."

Mereka berjalan beriringan menuju ke stesen. Selain daripada restoran, aktiviti lewat malam lain sememangnya dilarang di dalam bandar. Apabila hari semakin menginjak ke tengah malam, orang ramai di jalanan juga semakin berkurangan. Sion menepuk bahu Safu perlahan. Kata-kata gadis itu kedengaran berbunyi kecewa di telinganya.

"Itu ke kata-kata orang yang baru lulus periksa dan akan pergi belajar di luar negara?"

Safu mengangkat mukanya dan tersengih. "Kau cemburu, eh?"

"Yelah."

"Pengakuan jujur nampak."

"Jujur terhadap diri sendiri, dan berbuat baik pada orang lain. Inilah moto hidup aku sekarang ni."

"Penipu!"

"Huh?"

"Kau langsung tak cemburukan aku, Sion."

Sion berhenti berjalan dan memandang ke arah Safu yang sedang merenungnya dengan pandangan mata yang sedang mencabar. Baru sahaja dia hendak memanggil nama Safu, Sion terasa bahunya dicekak seseorang dari belakang.

"Maafkan saya." Sion menoleh dan terpandang seorang lelaki sedang berdiri dibelakangnya sambil tersenyum. Dia sedikit rendah dari Sion dan memakai pakaian seragam Biro Sekuriti yang berwarna biru dan diperbuat daripada sejenis bahan dipanggil superfibre. Pakaian itu turut dilengkapkan dengan ves kalis peluru dan kelihatan amat selesa dipakai. Sion sedar yang bilangan unit beruniform pegawai penguatkuasa undang-undang semakin ramai di kawasan yang berdekatan dengan West Block. Sion menolak tangan lelaki itu dari bahunya dengan tenang.

"Boleh saya tolong encik?" Sion menyoal.

"Ah.. saya cuma nak tanya kamu berdua beberapa soalan. Berapa umur kamu ni?"

"Enam belas."

"Kamu berdua?"

"Ya."

"Kamu tahu kan mereka di bawah umur 18 tahun dilarang berkeliaran di luar lepas pukul 9?"

"Tahu. Tapi sekarang ni belum pukul 8 lagi."

"Sion." Safu pantas berbisik. Dia mahu menghalang Sion dari terus bertekak dengan pegawai itu. Namun, pakaian seragam Biro Sekuriti itu mengingatkan Sion pada mata pegawai yang menyoal siasatnya 4 tahun lalu. Disebabkan itulah dia lebih terasa seperti hendak melawan daripada berasa takut.

"Bagi saya tengok kad pengenalan kamu berdua." Senyuman di bibir lelaki itu mulai pudar setelah menyedari sikap memberontak Sion itu, lalu dia terus mengarahkan untuk melihat kad pengenalan mereka berdua. Safu menyerahkan kad peraknya dengan senyap dan diikuti oleh Sion.

"Beritahu saya nombor Pendaftaran Warganegara kamu"

"SSC-000124GJ."

Qw- 55142."

Lelaki itu mengeluarkan kad-kad itu dari card-reader dan tunduk sedikit kepada Safu.

"Pelajar Kurikulum Istimewa macam cik ni tak sepatutnya merayau-rayau di kawasan ini malam-malam begini. Saya cadangkan cik pulang ke rumah."

"Saya memang dah nak balik ni ... saya dalam perjalanan ke stesen."

"Biar saya hantar cik ke sana."

"Tak apa, terima kasih. Dia yang akan hantar saya." Safu memeluk lengan Sion.

"Biar saya yang hantar dia." Kata Sion. "Memang kami nak pergi ke stesen pun. Jomlah, Safu."

Sion menarik tangan Safu selepas merampas kad-kad pengenalan mereka dari tangan pegawai itu dan berjalan menjauhinya. Apabila dia berpusing kebelakang semula, lelaki itu telah hilang dari pandangan ditelan orang ramai.

"Takutnya." Safu mengurut dadanya. "Aku tak pernah kena marah dengan Biro Sekuriti."

"Aku dah biasa." Sion membalas. "Kalau kau tak ada kad Kurikulum Istimewa tu, lagi teruk kita kena."

"Ye ke?"

"Betul. Macam tren yang kau nak naik ni. Kalau kau ada kad pengenalan tu, kau boleh naik Kelas Pertama dengan senang. Macam tu lah kehidupan di bandar ni. Semua orang dikelaskan ikut kemahiran, harta dan macam-macam lagi lah."

"Jangan cakap macam tu lah." Safu membantah. "Mana boleh kita kelaskan orang macam kita kelaskan sampah atau benda-benda. Orang adalah orang. Semuanya manusia."

"Safu, dalam bandar ni tak kira lah kau orang ke bukan. Asalkan kau berguna di sini, kau akan dapat layanan istimewa. Macam tu je."

"Sion..."

"Macam tadi kau kata aku penipu. Mana adalah. Mestilah aku cemburu sebab kau dapat semua keistimewaan dan kau boleh belajar apa yang kau nak belajar. Aku cemburu dan iri hati pada kau, Safu. Kau ada semuanya yang aku tak ada."

Sion berhenti seketika dan mengeluh berat. Nampaknya dia sudah melampau. Memang memalukan dan teruk.

Safu turut mengeluh.

"Kau masih seorang penipu, Sion."

"Huh?"

"Kau tak dengar apa aku cakap? Kau-masih-seorang-penipu. Aku boleh tambah perkataan 'besar' kat situ, kalau kau nak. Kau cuma berpura-pura cemburu pada aku. Ataupun kau langsung tak sedar yang kau tengah menipu? Huhh..."

"Safu, apa yang..." Sion terpinga-pinga.

"Kalau betullah kau cemburu, kau takkan keluar makan dengan aku hari ni. Tapi, kau boleh pulak makan, ketawa, dan berbual dengan aku macam biasa, macam tak ada apa-apa."

"Hei, aku pun ada ego jugak tau. Takkanlah aku nak tunjuk terang-terang yang aku cemburukan kau."

"Sion, kau dah lupa yang pengkhususan aku ialah dalam bidang otak dan hubungannya dengan hormon." Kata Safu dengan tegas.

"Aku tahu."

"Baguslah, sebab kalau kau tak tahu, aku takkan marah. Aku takkan cakap yang kau ni menipu dan berpura-pura kalau tak ada sebab, okey." Safu menyambung lagi.

"Ye la kut." Sion membalas teragak-agak.

"Kalau kau rasa cemburu, kau pasti akan tertekan. Dan kalau kau tertekan, kelenjar adrenal kau akan membebaskan hormon steroid yang dipanggil corticosteroids yang akan mempengaruhi otak kau. Aktiviti otak kau kemudian akan ..."

"Okey Safu. Aku faham." Sion mencelah. "Cukuplah tu. Simpan syarahan kau tu dan aku akan dengar elok-elok nanti.."

"Dengar cakap aku. Kau langsung tak rasa tertekan dan kau tak benci atau iri hati pada aku langsung. Sion, apa sebenarnya yang kau nak buat?"

"Huh?"

"Kalau kau memang nak sambung belajar, kau mesti akan cemburukan aku. Tapi, kau tak. Kau kata aku ada segalanya yang kau tak ada. Habis tu, apa yang kau ada? Kau tak boleh kata kau tak punyai apa-apa." Safu menambah. "Orang-orang yang tak ada apa-apa - tak - orang yang fikir dia tak ada apa-apa lagi, tak boleh senyum macam kau. Atau bercakap macam kau. Kau memerlukan latihan khas untuk kawal emosi dan tindakan kau. Aku tak rasa kau jenis yang bertindak mengikut perasaan, tapi aku juga tak rasa kau ni jenis yang boleh kawal perasaan kau seratus peratus jugak. Satu-satunya sebab kau boleh bersembang macam biasa dengan aku ni ialah kau ada kestabilan emosi."

"Safu, apa yang kau cakap ni cuma teori. Manusia ada emosi yang kompleks. Manusia bukan macam tikus makmal. Aku tak rasa kau boleh jelaskan tentang emosi mempengaruhi tindakan manusia semudah ini. Kau terlalu memandang rendah dengan keupayaan dan sifat manusia."

Safu mengangkat bahu tidak peduli. Mereka semakin menghampiri stesen tren.

"Kalau macam tu biar aku cakap dalam konteks yang lain. Kestabilan emosi ... aku cakap pasal harapan dan impian. Kau ada semua tu sebab tu kau rasa kau tak perlu rasa cemburu terhadap aku. Sion, apa sebenarnya yang kau harapkan?"

Harapan. Dia menyebut perkataan itu dengan senyap berulang-ulang kali. Ianya adalah perkataan yang telah lama tidak disebutnya sejak beberapa tahun lalu. Perkataan itu bukanlah perkataan yang manis malah bukan juga pahit, namun ia berupaya menghangatkan tubuhnya perlahan-lahan.

Harapan. Apa sebenarnya yang aku harapkan?


Masa hadapannya telah pun musnah. Apa yang tinggal di dalam dirinya hanyalah seorang ibu, gaji yang tidak seberapa dari pekerjaannya dan badan berusia 16 tahun kepunyaannya itu. Dia sendiri tidak tahu apakah harapan yang ada di situ. Namun apa yang dia pasti ialah, dia masih tidak kehilangannya juga.


Mereka telah tiba di stesen. Bandar lama tempat Sion tinggal sekarang terletak bertentangan dengan West Block dan sempadan bandar, dan bertindak sebagai zon penampan (buffer zone)* di antara pusat bandar dan West Block. Ianya digelar Lost Town, sebuah kawasan yang tenang dari kejauhan pusat bandar dan padat dengan penduduk.

"Aku boleh balik sendiri." Safu berhenti. Seekor serangga berwarna hitam hinggap di bahunya dan dia segera menepuknya.

"Hati-hati. Oh, bila kau nak bertolak?"

"Lusa."

"Lusa? Kenapa tak beritahu aku awal-awal?"

"Sajalah. Kau nak buat majlis perpisahan ke kalau aku bagitahu awal-awal?"

Safu menjongketkan dagunya ke hadapan sambil tersenyum. "Sion, aku nak minta sesuatu dari kau."

"Boleh kalau aku sempat..."

"Sperma."

Safu memandang ke arah Sion dengan pandangan mata yang serius. Matanya tidak berkelip walaupun sekali menyebabkan rahang Sion terbuka luas.

"Kau tak dengar ke? Aku nak sperma kau."

"Uh- apa? Safu... um-"

"Dalam ramai-ramai orang, aku tahu kau boleh menjadi penyumbang sperma yang berkualiti. Kau tak rasa sperma kau dan ovum aku boleh menghasilkan anak yang sangat sempurna? Aku mahukannya, Sion."

"Persenyawaan artifisial memerlukan kebenaran dari kerajaan." Sion menjawab dengan hati-hati.

"Nak dapat kebenaran tu senang saja. Kerajaan menggalakkan persenyawaan artifisial di antara dua orang yang mempunyai DNA yang unggul dan mempunyai kemahiran yang cemerlang." Safu membidas.

Sion menelan air liurnya dan menoleh dari menatap wajah serius Safu. Seekor serangga bersayap terbang di hadapannya sambil berbunyi degungan yang amat menyakitkan telinga.

"Safu, aku tak tahu samada aku pernah beritahu kau ni. Sebenarnya aku tak pernah kenal ayah aku. Aku tak tahu dia bagaimana orangnya ataupun samada dia ada penyakit atau tak."

"Aku tahu tu. Tapi, ibu bapa tak penting. 99 peratus daripada genetik manusia dah berjaya ditafsir dan aku boleh tahu tentang data genetik kau dengan mudah."

"Lepas tu...  bila kau dah dapat maklumat tentang aku dan ada sesuatu yang kau tak suka dalam genetik aku, kau nak buat apa?"

"Hmm... itu.."

"Safu, apa sebenarnya maksud kau ni? Kau ingat siapa manusia tu bergantung pada DNA nya ke? Memanglah kau boleh analisa DNA aku tapi, apa yang kau akan dapat kalau kau buat macam tu? Kau cakap macamlah senang untuk dapat anak, tapi..."

"Aku tahulah!" Suara Safu meninggi dan kedengaran dingin memotong kata-kata Sion membuatkan dia tersentak.

"Kita dah bersama sejak umur kita 2 tahun. Aku kenal kau orang yang macam mana, apa yang kau suka buat.. aku tahu. Aku tahu semuanya, dan aku perlu beritahu kau ni - kau tu yang tak tahu apa-apa."

"Apa?"

Safu besuara di bawah nafasnya dengan nada yang amat rendah. Sion merapatkan telinganya ke hadapan, cuba untuk menangkap kata-katanya.

"Aku nak tidur dengan kau."

Suara Safu bergema bagaikan bunyi loceng di dalam telinga Sion.

"Safu..."

"Aku tak mahu sperma kau. Aku tak mahu buat persenyawaan artifisial. Aku tak peduli ada anak atau tak. Aku cuma nak tidur dengan kau. Itu saja."

"Nanti dulu, uh.. Safu, aku.."

"Sekarang."

Sion menghela nafasnya kuat sehingga dia terasa makanan berminyak tadi di nostrilnya. Jarum jam ketika itu sudah menunjukkan pukul 8 malam. 

"Bukan sekarang."

"Kenapa? Kau tak berminat dengan aku? Atau kau tak berminat dengan seks?"

"Aku berminat dengan kedua-duanya. Tapi... bukan sekarang. Bukan dengan kau."

"Jadi sebab akulah?"

"Tak, bukan macam tu. Sekarang ni aku... aku tak nak tergesa-gesa."

"Kau tahu tak, cara kau bercakap ni macam kau tak pernah rasa apa-apa terhadap aku."

"Ya. Aku selalu anggap kau macam kawan aku. Tak lebih dari itu."

Safu mengeluh berat. "Macam tak percaya! Apa-apa sajalah, aku nak balik rumah."

"Safu, dua tahun lagi ..."

"Hmm?"

"Program pertukaran pelajar tu dua tahun kan? Bila kau balik nanti, aku akan tanya kau."

"Samada aku masih berminat?"

"Ya."

"Kau ni memang bodoh betul. Macam manalah kau boleh hidup sampai sekarang."

"Jaga diri, Safu. Jangan kerja keras sangat."

"Oh, aku memang akan kerja keras. Sampai semua budak lelaki akan jauhkan diri daripada aku."

Safu melambai sebelum berpusing membelakangi Sion dan menjerit kecil. Seekor haiwan kecil berwarna kelabu berlari melintasi kaki Safu dan memanjat badan Sion.

"Tikus!"

Seekor tikus kecil duduk di atas bahu Sion sambil menguis-nguis hidungnya.

"Tak sangka ada tikus di bandar ni. Tapi, comellah." Safu kelihatan sedikit teruja.

"Jinak pulak tu."

Tikus itu merapatkan mukanya ke telinga Sion.

"Kau ni masih naif macam dulu." Ia berbisik.

Sion terasa seperti terkena renjatan elektrik di seluruh badannya. Dia cuba menangkap tikus itu, namun ia terlepas dan berlari menuruni bahunya dan keluar dari stesen tren itu. Memang benar, Lost Town ialah sebuah daerah yang agak tua namun kewujudan tikus di dalam bandar ini memang agak mustahil. Biro Kesihatan dan Kebersihan sentiasa berjaga-jaga dan mengambil inisiatif untuk menghapuskan serangga dan haiwan berkeliaran.

Sion berlari di celah-celah orang ramai mengejar seekor tikus kecil yang semakin hilang dari pandangan. Dari kesibukan itu, dia terlihat sepasang mata berwarna kelabu sedang memandang ke arahnya. Walaupun hanya untuk seketika, seluruh badannya tersentak dan terasa menyengat.

"Nezumi!"

"Sion, kenapa kau ni?"

"Safu, kau boleh balik sendiri, kan?"

"Apa? Memanglah. Aku memang nak balik pun. Kenapa kau tiba-tiba nampak teruja sangat ni?"

"Maaf. Aku telefon kau nanti."


Selepas mereka berpisah malam itu, dia tidak akan berjumpa dengan Safu lagi selama 2 tahun. Dia tahu yang dia sepatutnya menghantar gadis itu dengan baik, atau sekurang-kurangnya menghantarnya dengan senyuman sehingga dia menaiki tren.  Namun, dia sedar yang dia tidak dapat berbuat demikian. Safu sememangnya penting baginya, tak kiralah samada mereka akan bersama ataupun tidak. 

Badannya sekali lagi bergerak sendiri, tanpa sempat dia berfikir apa-apa. Ya, dia pernah mengalaminya empat tahun lalu - walaupun dia selalu tahu apa akibatnya.

Pasang sistem sekuriti. Laporkan kepada Biro Sekuriti. Jangan terima sebarang entiti asing di kediamannya. Dia telah menolak semuanya. Tidak mengendahkan apa yang seharusnya dilakukan. Sekarang juga sama. Dia membenarkan emosinya mengawal tindakannya.

Hujan semakin lebat turun di luar. Titisan hujan mula jatuh ke pipinya. "Sion." Karan menyambut anaknya di pintu dengan mata yang terbuka luas. "Kenapa kamu basah ni? Kamu buat apa?"

"Berjalan."

"Dalam hujan? Dari mana?"

"Stesen."

"Kenapa kamu biarkan badan kamu basah ni?"

"Saya nak tenangkan diri."

"Tenangkan diri? Hmm... kamu ni.."

Sion ketawa kecil dan mula mengelap rambutnya dengan tuala. Sejak akhir-akhir ini, rumahnya terasa sejuk sekali apabila hujan turun. Karan menguap. Sudah sampai masanya untuk dia tidur. Dia membuka sebuah kedai bakeri kecil di satu sudut dalam Lost Town ini. Ternyata kedai kecil itu mampu menarik perhatian penduduk-penduduk di situ dengan aroma roti yang harum memikat selera. Kedai bakeri itu dibuka seawal pagi, jadi dia perlu tidur awal juga. Bagi Karan, pukul 9 itu bagaikan tengah malam untuknya.

"Ibu rasa ibu nak tambah butter rolls esok. Mungkin ibu nak cuba jual kek-kek kecil dan muffin juga. Apa pendapat kamu?"

"Macam kek ceri?"

"Ya. Orang ramai boleh beli sebagai hidangan sampingan, selain daripada roti. Mungkin boleh jadi hadiah untuk hari istimewa juga."

"Okey jugak tu." Sion bersemangat.

"Kamu rasa macam tu? Ibu rasa kalau kita jual kek, akan buat kedai kita lebih seronok."

Sion mengangguk dan mula meninggalkan ruang tamu. Di dalam rumah mereka yang sempit itu, mereka tidak mempunyai ruang tidur yang mewah. Karan tidur di satu sudut di ruang tamu, manakala Sion pula menjadikan stor sebagai tempat tidurnya.

"Sion." Ibunya memanggil. "Ada sesuatu dah terjadi ke?"

"Huh?"

"Ada benda yang terjadi ke, sampai buat kamu nak tenangkan diri?" Karan menyambung tanpa menunggu jawapan dari anaknya itu. "Bila kamu balik tadi, kamu nampak sedang mengelamun jauh. Kamu tak sedar pun badan kamu basah dalam hujan tadi. Dan... sekarang pun.."

"Sekarang?"

"Kamu nampak macam berfikir jauh, tapi teruja dengan sesuatu... muka kamu memang pelik. Kamu nak ibu bawakan cermin?"

Sion menarik nafasnya.

"Ada orang mati di taman hari ni."

"Apa? Di Taman Hutan? Tapi, tak ada pulak dalam berita."

Tiada dalam berita? Adakah ini bermaksud lelaki itu meninggal dunia di atas sebab semulajadi? Kematian yang biasa, sebab itulah tiada di dalam berita? Sion menggeleng-gelengkan kepalanya. Mestilah tidak. Jangka masa badan mayat itu menjadi kaku, ekspresi di wajahnya, kesan hijau kehitaman di badannya. Semuanya terlalu luar biasa.

Siang tadi, dia hanya menjelaskan apa yang ditemuinya di tempat kejadian kepada Biro Sekuriti. Dia berpura-pura tidak menyedari keadaan rigor mortis dan kesan hijau itu. Dia sendiri tidak tahu kenapa, tetapi suara hatinya menyuruhnya supaya berpura-pura dan menipu. Sama seperti seekor haiwan yang mempunyai naluri mengesan kebahayaan, naluri Sion juga bertindak yang sama. Naluri - sekali lagi. Dia tidak bertindak berdasarkan alasan, sebaliknya berdasarkan firasat. Dia membelakangi sebab dan logik akal dan terlalu bergantung kepada nalurinya. Sion mengeluh berat dengan nafas yang tersekat-sekat.

"Jadi, sebab tu lah kamu nampak teruja?"

"Ya. Saya tak pernah tengok mayat sebelum ni."

Saya menipu, ibu. Saya nampak mata itu lagi, hari ni. Saya nampak Nezumi. Saya dapat rasakan sesuatu akan berlaku. Sebab tu lah - 

Karan mengukir senyuman dan mengucapkan selamat malam. Sion membalas dan meninggalkan ruang tamu.

Sion merebahkan badannya di atas katil. Badannya menggeletar kesejukan dan belakang kepalanya terasa berdenyut-denyut. Sebaik sahaja dia menutup matanya, imej-imej masa lampau yang tersimpan di otaknya mulai terimbau bagaikan filem projektor. Kesan kehijauan, kubis, kemeja merah jambu, wajah Safu, Aku nak tidur dengan kau. Seekor tikus yang memanjat badannya, Kau ni masih naif seperi dulu. Badan Sion terasa hangat membahang. Degupan jantungnya bertambah laju. Ianya bukan mimpi. Bukannya ilusi. Nezumi memang betul-betul ada di situ, di celahan orang ramai di stesen tadi. Bagus betul cara kau munculkan diri tadi. "Jahat!" Dia bermonolog di bawah nafasnya. Apa tujuan Nezumi memunculkan dirinya begitu? Dalam masa sesingkat itu? Kenapa begitu sekejap Nezumi muncul dihadapan mata aku?

Sion duduk di atas katilnya. Pada hari yang sama dia menemui mayat di taman, Nezumi muncul kembali. Adakah semua ini kebetulan? 

Bunyi deringan telefon bimbit di kad pengenalannya mematikan lamunannya. Mustahil! Dia tahu panggilan itu tidak mungkin dari Nezumi, namun hatinya berdebar-debar. Jemarinya menggeletar semasa dia mengeluarkan kad itu. Huruf-huruf berwarna putih muncul si skrin membentuk nama Safu. Sion menghela nafas kecewa dan menekan butang Talk lalu wajah Safu muncul di skrin.

"Sion, kau dah tidur?"

"Ah- um, belum."

Dia benar-benar terlupa. Dia sepatutnya menelefon gadis itu semula.

"Safu, aku minta maaf pasal tadi. Aku..."

"Orang tu penting sangat untuk kau ke?"

"Huh?"

Safu mengukir senyuman hambar.

"Aku tak pernah tengok kau macam tadi. Kau tahu tak muka kau macam mana?"

"Huh? Nanti, muka aku teruk sangat ke?"

"Sebenarnya menariklah. Buat aku tertanya-tanya sepanjang masa. Mula-mula, kau nampak terkejut sangat-sangat, lepas tu kau nampak seronok, teruja. Cukup teruja sampaikan kau dah tak ingat benda lain lagi. Kemudian kau tiba-tiba meluru keluar dari stesen dan tinggalkan aku sorang-sorang."

"Maaflah, Safu. Aku tak tahu macam mana lagi nak cakap."

"Tak apalah. Sekurang-kurangnya, aku dapat tengok diri kau yang tak pernah aku tengok sebelum ni. Jadi, siapa dia? Siapa orang yang buat kau rasa macam tu? Dia tu penting sangat ke sampaikan kau terkejar-kejar dia dan lupakan segala-galanya?

"Ya."

Sion sendiri terperanjat dengan jawapan spontan yang meluncur dari mulutnya itu.

"Um, Safu, jangan salah faham. Dia bukan teman wanita aku. Uh, aku tak boleh terangkan pada kau, tapi..."

"Ni jugak pertama kali aku tengok kau susah nak terangkan sesuatu pada orang. Tak apalah kalau kau dah ada teman wanita. Aku tak kisah kalau kau sukakan orang lain. Tak, aku tipu. Tengoklah aku ni. Dah selalu sangat aku buat muka tabah depan orang. Dah jadi tabiat aku, agaknya."

"Tak betul tu." Sion mencelah. "Kau selalu jujur pada diri kau sendiri."

"Cuma depan kau saja. Kau tak sedar ke?" Safu menyambung dengan wajah yang serius.

"Safu, um- jaga diri kau baik-baik. Lepas dua tahun - "

"Aku cintakan kau, Sion. Lebih daripada orang lain." 

Talian itu terputus tanpa menunggu jawapan darinya. Sion dapat mendengar bunyi hujan dan dia seolah-olah dapat melihat sesuatu sedang bergerak di satu sudut di biliknya.

"Nezumi?"

Di dalam bilik setor yang menyimpan beg-beg berisi tepung dan gula itu, hanya bunyi hujan sahaja yang kedengaran. Sion memeluk lututnya dan duduk dengan senyap di dalam kegelapan, mendengar bunyi hujan yang langsung tidak menunjukkan tanda-tanda hendak berhenti sepanjang malam itu.


* buffer zone - zon yang bertindak untuk menjauhkan dua atau lebih wilayah atas sebab-sebab tertentu. Antara contoh buffer zone ialah Mongolia diantara Republic of China dengan Rusia,  Poland di antara Soviet Union (Rusia) dengan Jerman ketika Perang Dunia Pertama.

(bersambung di bab 3)

2 comments:

  1. "Maaflah, Safu. Aku tak tahu macam mana lagi nak cakap."

    "Tak apalah. Sekurang-kurangnya, aku dapat tengok diri kau yang tak pernah aku tengok sebelum ni. Jadi, siapa dia? Siapa orang yang buat kau rasa macam tu? Dia tu penting sangat ke sampaikan kau terkejar-kejar dia dan lupakan segala-galanya?

    "Ya."

    ni ayat kedua aku ske kat novel ni selepas ayat safu mintak sperm.[shion x kan terima.dia dah ade buah hati.bole agakkan buah hati dia]

    ReplyDelete