Pages


Hello people,
Thanks for those whose been reading this Bahasa Melayu version of No. 6 Novel. I really enjoy translating No. 6 although I have to admit that its quite difficult to write in Bahasa Melayu.
Your comments, feedback and support are appreciated and I will try to improvise my self chapter by chapter. Email me at kkaigoku@yahoo.com should you have questions or to post comments.

Enjoy this ED song clip, Rokutousei no Yoru by Aimer. (Note: I do not own this video)



NEW UPDATE:


Friday, November 4, 2011

Vol. 1 Ch. 4 Bahagian b

Nezumi masih mengusap-ngusap rambut Sion sambil memeriksa pernafasannya. Sedikit lemah, namun sudah nampak tenang.

- Kau dah berjaya.

Sion memang menakjubkan. Dia mempunyai ketabahan yang melebihi rupa dan aura yang dikeluarkannya. Nezumi mengaku itu. Dia merenung wajah tidur Sion yang kepenatan dan lemah membuatkan dia menyedari akan kepenatannya sendiri. Penat mental. Nezumi sebenarnya masih langsung tidak mengerti apakah yang sebenarnya berlaku tadi namun perasaan tidak senang hati menjalar-jalar di mindanya.

-Apa sebenarnya yang terjadi di dalam sana?

No. 6. Sesuatu sedang membiak dan berkembang di bandar yang dipanggil 'Bandar Suci' itu. Sesuatu yang menjangkaui ruang pemikiran manusia telah terlahir dan membesar perlahan-lahan tanpa sesiapa pun sedari. Nezumi mengeluarkan sebuah piring petri dari atas sebuah rak yang mengandungi sesuatu yang dikeluarkan dari lepuhan di kulit Sion tadi.

- Mustahil. Aku tak percaya.

Ya. Perkara-perkara mustahil memang boleh berlaku kadang-kala hinggakan manusia mula merasakan realiti mula mengkhianati mereka. Realiti memang kejam dan tidak dapat dipercayai. Nezumi amat menyedarinya. 

Nezumi kembali ke sisi Sion dan mengusap rambutnya lagi.

-Bila kau bangun nanti, boleh ke kau percayakan realiti ni?

Bolehkah dia menerimanya? Bolehkah seorang budak lelaki yang selama ini hidup dengan baik di dalam Bandar Suci itu selama 12 tahun hinggalah diusir ke kawasan pinggir bandar di Lost Town dapat menerima realiti sebegini? Adakah dia benar-benar kuat?

-Tapi, dia juga bukanlah seorang yang begitu lemah.

Namun, Nezumi tidak tahu sejauh manakah kekuatan dan kelemahan Sion yang sedang tidur lena ini. Samada dia akan bangkit atau rebah, Nezumi tidak tahu. Namun, Sion masih hidup dan itu juga adalah satu realiti. Untuk hidup, manusia mestilah mempunyai keazaman yang kuat walaupun pintu kematian hanya berada sejengkal. Dan Sion memang mempunyai keazaman untuk itu. Dari pengalaman silam Nezumi, dia amat mengerti tentang pahit jerih untuk terus hidup. Dari situ, dia amat menghargai kehidupan. Adalah lebih sukar untuk terus hidup dalam keadaan yang payah berbanding dengan mati dalam keadaan yang baik.

-Kau takkan apa-apa. Kau akan selamat.

Nezumi membasahkan bibir Sion dengan air sebelum membuka pintu rumahnya dengan senyap dan menyelinap keluar. Matahari subuh kian emmancar menukarkan warna langit yang gelap kepada warna ungu keperangan.

"No. 6." Nezumi bergumam sambil merenung ke arah bandar raksasa itu dari jauh. "Tunggu sajalah. Satu hari nanti, aku akan bongkarkan rahsia kau."

Sejalur cahaya mula memancar di angkasa. Burung-burung mula terbang keluar dari sarang dan fajar juga mulai terbit. West Block masih kelihatan gelap dan suram, namun Bandar Suci itu sudah bermandikan dengan cahaya matahari pagi dan kelihatan bersinar-sinar. Nezumi terus merenung bandar itu dengan senyap.

****

Dia tidak pernah berasa bosan merenung jalan raya di bawah dari biliknya. Permandangan pagi memang indah. Jalan-jalan yang teratur itu memang kelihatan amat cantik sekali.

Kedengaran monitor yang dilekatkan di dinding berbunyi sebelum memaparkan wajah seorang lelaki.

"Maafkan saya sebab ganggu tuan pagi-pagi." Kata lelaki itu.

"Tak apa. Aku memang tengah tunggu kau."

"Siasatan kita dah selesai. Saya nak buat laporan kepada tuan."

"Ada perkara luar biasa?"

"Suspek kita berjaya lari, tuan."

"Aku tahu. Tapi, rasanya ianya tak penting."

"Dia juga terlibat, tuan. Dia yang bantu suspek kita lari." Lelaki di monitor menolak bingkai cermin matanya ke atas hidung.

"Kau betul-betul pasti?"

"Kami dah mengesahkannya. Suara dia dengan suara dalam data kita serupa."

"Bantu lari, huh... macam mana caranya?"

"Saya akan laporkannya secara terperinci nanti, tuan."

"Baiklah. Aku tunggu."

"Kalau begitu, saya minta diri, tuan."

Imej di monitor menghilang dan monitor itu bertukar hitam. Dia memandang ke luar tingkap semula merenung langit biru jauh di angkasa. 

-Jadi, kau dah kembali.

Kenapa dia kembali? Untuk apa dia muncul semula? 

-Kau sepatutnya duduk diam-diam saja... bodoh!

****

Yamase mencangkung di atas lantai sambil memeluk lututnya. Kepalanya tertunduk seperti seorang budak yang sedang merajuk selepas dimarahi.

"Yamase." Sion memanggilnya namun tiada jawapan.

"Yamase, kenapa ni?"

Yamase mula menangis.

"Yamase, janganlah nangis." Sion meletakkan tangannya di atas bahu lelaki itu. Tangisannya amat meruntun jiwa Sion. "Kenapa nangis ni? Ada apa-apa yang boleh aku tolong?"

"Memang ada." Tangan Yamase terus mencekak buku lali Sion.

"Sion, aku tak nak duduk sorang-sorang. Kenapa kau saja yang selamat?"

"Huh?"

"Kau akan ikut aku, kan?" Yamase merayu.

"Yamase, apa yang-"

Tangan yang mencengkam buku lali Sion itu mula berubah warna dan semakin mereput. Sion dapat melihat tulang-tulang Yamase yang semakin mereput itu."

"Kita pergi sama-sama, ya.."

Buku lali Sion semakin diramas kejap. Dia sedang ditarik ke arah kegelapan dan lengan Yamase semakin mereput hinggakan ianya mulai memanjang naik ke leher Sion. Tangan Yamase mencekik leher Sion.

"Jangan- tak nak.."

"Sion..."

Sion melonjak dan menggapai ke luar sejauh yang mungkin. Dia terasa sesuatu yang kuat di hujung jarinya dan menggenggamnya erat lalu sia menjerit.

"Tidak!"

Sion terjaga dengan tekak yang kering dan haus.

"Tidak, apa?" Nezumi menjengah ke arahnya dengan wajah yang serius.

"Nezumi..." Sion bergumam. "Oh... aku masih hidup..."

"Betul tu. Tahniah sebab dah berjaya pulang. Tapi, boleh tak kau lepaskan tangan aku ni? Sakitlah."

Rupa-rupanya, dia sedang memegang tangan Nezumi, kuat sekali hinggakan jari-jemarinya menusuk ke kulit Nezumi. Sion telah memegang tangan Nezumi untuk keluar dari kegelapan itu.

"Maaf."

"Nak air?" Nezumi bertanya.

"Nak."

Rasa air yang sejuk membasahi tekaknya dan menyegarkan segenap inci tubuh Sion.

"Aku masih ingat kau beri aku air macam ni.. banyak kali." Kata Sion sebelum dia menutup mulutnya dengan sedikit rasa segan.

"Dekat-dekat sini ada air mata air yang bersih. Jadi kau tak perlu risau."

"Kau... selamatkan aku lagi."

"Bukan aku yang selamatkan kau. Di sini tak ada doktor yang pakar jadi kalu aku bawa mereka pun, tak guna juga. Tak ada sesiapa yang selamatkan kau. Kau yang selamatkan diri kau sendiri. Kau yang bertarung dan aku memang kagum dengan kau. Aku janji, aku takkan panggil kau budak mentah lagi."

"Semuanya... sebab kau juga."

Sion memeriksa telapak tangannya yang terasa kering dan kasar. Mujurlah ianya masih tidak berkedut ataupun berbintik. Ianya masih tangan yang muda. Sion mengeluh kelegaan.

"Aku dapat mimpi ngeri.." Sion mula bercerita. "Aku nak orang tolong aku dan aku cuba capai sejauh yang boleh...dan aku pegang tangan kau."

"Menakutkan, huh?"

"Yamase pun ada- dia beritahu aku yang aku tak boleh selamat kalau aku sorang saja. Kemudian dia cekik aku.." Sion menyentuh lehernya yang berbalut dengan kain itu. "Yamase bukannya orang yang akan cakap macam tu. Dia sepatutnya akan rasa gembira untuk aku sebab aku masih hidup... tapi kenapa dia datang dalam mimpi aku dan..."

"Sebab kau tu yang rasa bersalah." Nezumi menyampuk dengan cepat. "Lelaki tu saja yang amti dan kau pulak selamat. Kau cuma rasa bersalah sebab tu lah kau termimpi benda bodoh tu."

"Semuanya bodoh atau tak berguna bagi kau.."

"Siapa yang hidup, dialah pemenang. Jangan rasa bersalah sebab kau masih hidup. Daripada kau buang masa rasa bersalah ni, lebih abik aku fikir tentang cara nak hidup dengan lebih lama. Dan kadang-kala kau boleh ingat mereka-mereka yang dah mati. Macam tu lebih baik."

"Kau cakap dengan aku?" Sion menyoal.

"Habis tu, aku bercakap dengan siapa lagi kat sini?"

"Sebab... kau nampak macam tengah cakap sorang-sorang."

Nezumi mengelipkan matanya dan merenung Sion untuk seketika sebelum berkata, "mengarut!" di bawah nafasnya.

Sion masih sukar menggerakkan badannya. Dia perasan begitu banyak kain dililit di seluruh tubuhnya. "Kenapa banyak sangat ni?"

"Sebab kau sakit sangat. Baring dulu. Masih awal lagi untuk kau bergerak merata. Ubat kau ada bawah bantal tu. Bila aku balik nanti, aku buatkan kau sup."

"Kau nak keluar?"

"Aku kena kerja." Nezumi berpusing dan meninggalkan Sion seorang diri di bilik itu.


Sion menelan pil berwarna putih seperti yang diarahkan Nezumi. Seekor tikus berwarna coklat berdecit kepadanya dari belakang gelas yang berisi air.

"Terima kasih, ya."

Tikus itu mengangguk seolah-olah ia mengerti apa yang dituturkan Sion, dan melompat ke atas dada Sion sebaik sahaja dia berbaring semula.

"Kerja apa agaknya tuan kau buat, ya?"

Cheep cheep.

"Apa nama sebenar dia? Bagaimana kehidupan dia di sini? Di mana dia lahir dan apa..." Sion semakin mengantuk. Kelihatannya badannya perlukan lebih banyak rehat, lalu dia menurut dan tertidur semula. Kali ini, dia tidak lagi bermimpi. Dan apabila dia terjaga semula, badannya terasa lebih bertenaga.

Tiada sesiapa di dalam bilik itu. Nampaknya Nezumi masih belum pulang dan suasana bilik itu amat senyap sunyi. Sion memandang ke arah tiga ekor tikus yang sedang tidur di tepi bantalnya. Dia bangun dengan senyap dan mengenakan kasutnya. Dia mahu keluar menghidu udara yang segar. Sion berjengket dengan senyap ke pintu. Badannya terasa berpeluh di bawah balutan kain di badannya. Dia menanggalkan kain yang membalut lehernya. Sekarang dia lebih senang bernafas. Kakinya terasa ringan dan dia tidak lagi berasa pening dan loya. Sion membuka pintu dan memanjat tangga keluar. Angin dingin bertiup lembut ke wajahnya dan dia terasa damai dan tenang memerhatikan dunia yang disimbahi cahaya merah mentari senja. Dedaun mula luruh dari pokok dan menari-nari ditiup angin yang kering namun dingin. Sion mendongak dan memandang ke arah dahan-dahan gelap di pokok dan dari jauh dia dapat melihat No. 6. Suasana di musim luruh yang begitu damai ini membuatkan matanya berair.

-Dia akan gelakkan aku lagi kalau dia nampak aku macam ni.

Sion menggigit bibirnya, cuba menahan air mata dari tumpah lagi. Dia menyedut udara sedalam-dalamnya.

Dia mula terdengar suara kanak-kanak sedang ketawa di belakangnya di sebalik pokok-pokok. Kelihatan dua orang budak perempuan dan seorang budak perempuan sedang ketawa riang bermain-main sesama sendiri. Segera dia teringatkan ibunya yang memang menyukai kanak-kanak itu.

Seorang kanak-kanak perempuan itu terpandang Sion yang begitu asyik merenung mereka. Matanya terbeliak besar dan wajahnya kelihatan pucat dan tegang. Sion tidak bermaksud hendak menakutkannya lalu dia mengangkat tangan ingin menegur.

"Hai."

Budak lelaki yang paling kecil itu terus menangis kuat.

"Huh? Oh, janganlah menangis." Sion melangkah setapak menghampiri mereka.

"Ular!" Si budak perempuan pula menjerit. Dia mula mencekak si budak lelaki dan seorang lagi budak perempuan bersamanya dan mengheret mereka jauh dari situ. Sion berdiri terlopong keseorangan. Kebingungan.

-Ular? Kenapa dia menjerit? Ular apa?

Dia tidak nampak ular yang dimaksudkan.

- Apa yang budak tu nampak?

Dia berpusing-pusing namun masih tidak nampak ular ataupun sebarang haiwan-haiwan hidup di sekelilingnya.

- Dia takut dengan bayang-bayang dahan yang nampak macam ular kut. Tapi, dia tengok ke arah aku tadi. Dia tengok aku.

Sion menggigil. Dia meletakkan tangannya di atas kepala dan menarik rambutnya kuat, kebiasaan baginya apabila dia berasa runsing.

"Apa ni..."

Nafas Sion tersekat di kerongkong. Beberapa urat rambutnya terlekat di celah-celah jari selepas dia menariknya tadi. Rambutnya berwarna putih jernih bersinar disinari cahaya matahari... seperti warna uban.

"Macam mana... apa.."

Dia menarik lebih banyak rambutnya dari atas kepala. Semuanya masih sama. Dia kemudian meraba-raba wajahnya. Tidak berkedut ataupun berusia namun, dia terasa sesuatu yang aneh di bahagian lehernya. Lehernya ada kesan bengkak yang panjang yang membaluti seluruh leher kurusnya. Sion terkejut.

-Cermin. Aku perlu tengok cermin.

Dia masuk kembali ke bilik Nezumi dan menolak buku-buku yang bertimbunan sehingga mengejutkan tikus-tikus yang masih tidur nyenyak. Tikus-tikus itu berlarian ke bawah katil. Dia menemui daun pintu kayu di sebelah bilik air lalu mebukanya. Sebuah ruang kecil yang muat-muat untuk seorang berbaring atau berdiri dan kelihatan dinding belakangnya yang nampak seperti sebuah cermin. Sion menyalakan lampu dan berjalan menghampiri benda berupa cermin itu. Kakinya lemah menggeletar dan tangannya menggigil. Namun, dia memaksa dirinya memandang imejnya di cermin. Dia berteriak ketakutan.

Apa ni?

Ular! 

Jeritan budak perempuan bergema di mindanya. Dia perlukan udara. Sion bersandar ke dinding dengan lemah sambil merenung dirinya di dalam cermin. Rambutnya berwarna putih dan bersinar. Dan memang ada ular. Seekor ular senduk berwarna merah selebar dua sentimeter sedang membaluti lehernya. Memang tidak salah lagi, ianya nampak seperti ular. 

"Tak mungkin..." Dia menanggalkan pakaiannya satu persatu sebelum mengoyakkan kain kain yang membaluti tubuhnya. Kelihatan luka-luka yang bersimpang siur dan membengkak di badannya. Apabila kain ablutan yang terakhir ditanggalkan, Sion menjerit kecil. Bengkak berwarna merah bermula dari buku lali kirinya, naik hingga ke kaki, ke bahagian perut, melalui celahan ketiak dan naik smapai ke leher. Secara harfiahnya, ianya kelihatan seperti seekor ular sedang membelit badannya. Kakinya kian lemah dan akhirnya dia jatuh terjelupuk ke lantai di atas kain-kain yang emmbaluti badannya tadi.

Rambut putih dan ular senduk merah. Jadi, inilah harga yang perlu dibayar untuk dia terus hidup.

"Seronok ke tengok diri sendiri berbogel?" Satu suara yang rendah menegurnya. Nezumi sedang berdiri bersandar pada pintu dibelakangnya.

"Nezumi - ini..."

"Benda tu timbul lepas demam kau kebah. Bengkak tu cuma pada permukaan kulit saja, bukan sebab saluran darah kau rosak. Maksudnya, saluran darah dalaman kau tak rosak. Bagus, kan?"

"Bagus? Apa yang bagusnya..."

"Kalau tak suka, buang je lah," Nezumi berkata perlahan. "Zaman sekarang ni, kau boleh buat pembedahan kulit. Rambut tu pun boleh warnakan. Tak ada masalah. Tapi kalau kau nak tahu-" Dia mengangkat bahunya sedikit. " Kita boleh buat sesuatu pasal rambut kau, tapi kau takkan boleh buat pembedahan kulit kat sini. Kita tak ada teknologi atau tempat untuk itu" Suaranya kelihatan tidak berperasaan dan tiada simpati.

"Sion."

"Ya.."

"Kau menyesal kau masih hidup, ke?"

Agak lama juga Sion memberikan jawapannya. "Apa? Kau cakap apa tadi?"

Nezumi mengeluh dan tunduk di hadapan Sion. Tangannya memegang dagu Sion dan menongkat wajahnya supaya mereka saling berpandangan.

"Tengok muka aku. Dengar apa aku cakap ni. Kau menyesal ke?"

"Menyesal... apa?"

"Hidup."

"Menyesal... maksud kau... berharap ia tak pernah terjadi?"

"Bukanlah." Nezumi berkata dengan nada yang sinis. "Aku tengah bercakap bahasa makhluk asing yang susah gila sampai susah kau nak faham. Kau ni.... janganlah macam ni. Kepala kau tu dah rosak ke?"

Menyesal? Sebab hidup? Takkanlah.... Sion menggelengkan kepalanya. "Tak."

Dia tidak mahu mati. Walaupun dia jatuh tersungkur, dibelasah separuh mati, dia pasti akan cuba untuk bangkit semula. Untuk terus hidup. Dia tiada matlamat atau cita-cita Namun, dia masih tidak mahu mati. Kehidupan ini bagaikan air yang dingin dan enak sedang mengalir di tekaknya. Ianya berwarna seperti langit yang luas terbentang, bagaikan ketenangan udara petang, bagaikan roti yang baru dibakar...

"Nezumi..." dia berbisik. "Aku... aku nak terus hidup."

Air mata yang ditahan sejak petang tadi sekarang sudah mula mengalir di pipi. Dia segera mengesatnya.

"Tak payah nak sembunyikannya, bodoh." Nezumi mengeluh. "Macam manalah kau boleh menangis macam tu depan orang? Tak segan ke?"

"Aku ter-emo sikitlah, okay." kata Sion. "Emosi aku masih belum stabil. Aku ni kan pesakit yang baru nak sembuh, jadi janganlah usik aku."

Nezumi merenung wajah Sion dan menghulurkan tangannya sambil mengusap rambut Sion lembut.

"Kalau kau nak, aku boleh tolong warnakan rambut kau nanti. Tapi, aku rasa rambut kau sekarang cantik. Lagipun-" Jari Nezumi berpindah ke bahagian bengkak merah di dadanya pula. "Kau ada ular merah di badan kau. Aku rasa... kau sangat menarik." 

"Aku tak rasa bangga langsung."

"Aku pun bukan seronok tengok kau berbogel ni jugak." Nezumi membidas. "Pakai baju cepat. Aku sediakan sup dan daging."

Bila difikir-fikirkan, sudah lama juga dia tidak menjamah makanan. Perutnya berkeroncong dan dia juga mulai terasa lapar.

"Sup apa? Nak aku tolong?"

Nezumi mengelipkan mata. "Kau memang cepat bersemangat, kan?"

"Huh?"

Suara Nezumi mula berkumandang lagi.

Round about the couldron go.
In the poisoned entrails throw.
Toad, taht under cold stone.
Days and nights has thirty-one.
Sweltered venom sleeping got,
Boil thou first i'the charmed pot.

"Apa tu?"

"Macbeth. Kat bahagian tiga ahli sihir tengah masukkan mata cicak, kaki katak dan sayap kelawar dalam periuk untuk buat sup istimewa. Menarik, kan?"

"Kalau itulah sup yang kau nak buat, terima kasih ajelah."

"Kita boleh gantikan sayap kelawar dengan ayam, cicak dengan sayur-sayuran. Katak boleh diganti dengan bawang putih. Sila tunggu sebentar ya, tuanku. Patik sediakan sekarang."

Sup istimewa Nezumi memang hangat dan sedap, malah lebih sedap dari makanan lain yang pernah dijamah Sion.

(bersambung di bab 5)



2 comments:

  1. best.. best.. bert..
    nak lagi
    =)

    ReplyDelete
  2. uwah~~ sugee~!! rsa macam nk tengok je animenya! sambung lagi.. ^^

    ReplyDelete