Pages


Hello people,
Thanks for those whose been reading this Bahasa Melayu version of No. 6 Novel. I really enjoy translating No. 6 although I have to admit that its quite difficult to write in Bahasa Melayu.
Your comments, feedback and support are appreciated and I will try to improvise my self chapter by chapter. Email me at kkaigoku@yahoo.com should you have questions or to post comments.

Enjoy this ED song clip, Rokutousei no Yoru by Aimer. (Note: I do not own this video)



NEW UPDATE:


Sunday, September 11, 2011

Vol. 1 Ch. 1 Bahagian a

  BAB 1
Tikus yang basah

Nezumi berada di sebuah terowong. Dalam kegelapan, dia menghembuskan nafasnya perlahan menghidu udara yang berbau seperti tanah yang lembap. Dia maju ke hadapan dengan hati yang penuh waspada. Terowong yang sempit itu hanya muat-muat untuk badan Nezumi yang kecil itu mencelah sahaja, ditambah dengan kegelapannya. Segaris cahaya langsung tidak kelihatan, namun kegelapan itu amat menenangkan jiwanya. Dia amat sukakan tempat yang gelap dan kecil. Di tempat sebegini, tiada apa pun yang akan datang untuk menangkapnya. Sekurang-kurangnya itulah apa yang Nezumi mahukan pada masa itu. Bahu Nezumi terasa sedikit perit, namun bukan itu yang merungsingkannya. Dia lebih risaukan tentang kehilangan darahnya walaupun lukanya tidaklah sedalam mana. Dia tahu yang darahnya seharusnya telah membeku dan menutup lukanya itu, namun lukanya masih.... Nezumi terasa sesuatu yang hangat dan melekit dan dia tahu yang lukanya masih berdarah.

Anticoagulant.* Mereka menyadurkan peluru dengan benda ni.

Nezumi menggigit bibirnya. Dia mahukan sesuatu untuk menghentikan pendarahannya. Apa-apa saja. Atau sekurang-kurangnya air bersih untuk mencuci darahnya itu. Kaki Nezumi terasa lemah. Dia semakin tewas.

Tak bagus ni!

Dia mungkin akan pengsan disebabkan kehilangan banyak darah. Dia semakin risau kerana jika ini berlaku, dia tidak akan dapat bergerak lagi.

Tapi, mungkin aku tak kisah.

Nezumi terdengar bisikan hatinya. Mungkin ianya tidaklah begitu teruk kalau tidak dapat bergerak dan terbaring di dalam kegelapan yang lembap seperti ini. Dia akan tertidur, tidur yang lama - dan mengalami kematian yang tenang. Tidak merasai kesakitan walaupun mungkin sejuk sedikit.

Tidak! Nezumi terlalu memandang rendah dengan kematian. Tekanan darahnya akan menurun, dia akan mengalami kesukaran bernafas, anggota badannya akan lumpuh... dan itu pasti bukanlah sesuatu yang tidak menyakitkan.

Aku nak tidur.

Dia kepenatan. Kesejukan. Sakit. Tak dapat bergerak. Dia memberitahu dirinya yang dia hanya perlu menderita untuk seketika. Lebih baik dia menyerah dari berjuang dengan sia-sia. Pasti ada orang sedang memburunya, namun bukan untuk menyelamatkannya. Jadi, lebih baik dia mengakhiri saja nyawanya. Berbaring dengan tenang dan tidur. Mengalah saja.

Namun, kakinya masih melangkah sambil tangannya meraba-raba dinding terowong itu. Nezumi mengukir senyuman paksa. Suara hatinya mendesak supaya dia mengalah, namun badannya masih berdegil. Menyusahkannya!

Aku ada masa lagi sejam. Mungkin setengah jam.

Nezumi hanya mempunyai masa selama 30 minit untuk bergerak dalam keadaannya begitu. Dia seharusnya menghentikan pendarahannya dan mencari tempat untuk berehat, supaya dia dapat kekal hidup.


Nezumi terasa udara di sekelilingnya mulai bergerak. Kegelapan di hadapan matanya sedikit demi sedikit mulai terang. Dia menapak perlahan-lahan dalam menahan kesakitan sehingga akhirnya dia keluar dari bahagian terowong yang gelap dan sempit ke sebuah kawasan yang lebih luas yang dikelilingi dengan dinding konkrit berwarna putih. Nezumi tahu yang yang dia telah tiba di kawasan terowong pembetungan yang telah digunakan sejak sepuluh tahun lalu. Kawasan bawah tanah No. 6 tidak diselenggarakan dengan baik berbanding dengan kawasan di atas permukaan. Kebanyakannya ditinggalkan dalam keadaan yang sama seperti abad sebelumnya. Terowong pembetungan ini juga ternyata telah lama ditinggalkan dan diabaikan. Nezumi menutup matanya rapat-rapat cuba membayangkan peta No. 6 seperti yang pernah dilihatnya di komputer.

Ada kemungkinan yang Nezumi sedang berada di satu laluan tinggalan K0210. Jika benar, maka laluan ini akan berhubung ke sebuah kawasan kediaman berpendapatan tinggi yang dikenali sebagai Chronos. Ia mungkin juga akan berakhir dengan jalan mati. Namun, jika dia mahu terus hidup, melalui laluan itu adalah satu-satunya pilihan yang dia ada. Pada ketika itu, Nezumi tidak mempunyai banyak pilihan dan banyak masa lagi.


Udara mulai bergerak lagi, bukan lagi udara lembap seperti tadi sebaliknya udara segar yang dingin. Dia tahu hujan lebat sedang turun di permukaan. Laluan itu sememangnya menghubungkan dunia di atasnya. Nezumi menarik nafas, menghidu bau hujan yang mendamaikan sedalam-dalamnya.

*****

7 September 2013 ialah hari jadi aku yang ke 12. Pada hari ini, angin taufan tropika yang terjana sejak seminggu yang lalu di kawasan barat daya Lautan Pasifik Utara, menghala ke utara hinggakan ia mula melanda kami di bandar No. 6.

Ianya memang hadiah hari lahir paling istimewa yang pernah aku terima dan aku memang sangat teruja. Jam baru saja melepasi pukul 4 petang, namun langit sudah mulai gelap. Pepohon di taman tunduk ditiup angin dan dahan-dahan kecil juga patah. Aku memang sangat suka mendengar bunyinya, sangat berbeza dengan suasana di kawasan kejiranan aku yang biasanya hanya senyap sunyi saja itu.

Ibuku lebih sukakan pokok-pokok kecil berbanding bunga dan dia amat bersemangat menanam pokok-pokok maple, almond dan camellia di halaman rumah kami. Hari ini, setiap pokok-pokok itu menghasilkan bunyi yang berbeza. Daun dan dahan yang patah terhempas ke cermin tingkap dan meluncur jatuh dibasahi hujan dan ditiup angin yang bertiup kencang.

Gatal tanganku hendak membuka tingkap bilikku itu. Angin yang kuat sekalipun tidak akan mampu meretakkan cermin tahan pecah dan di dalam bilik yang dikawal dengan alat pengawal atmosfera ini, kelembapan dan suhu akan kekal tidak berubah. Sebab itulah aku begitu ingin membuka tingkap bilikku. Angin luar dan hujan pasti akan meluncur masuk ke dalam bilikku, berbeza dari hari-hari kebiasaanku.

"Sion," suara ibu kedengaran di interkom. "Ibu harap kamu tak terfikir nak buka tingkap bilik kamu."
"Taklah." Aku membalas sedikit serba-salah.
"Baguslah... kamu dah dengar? Tanah rendah di West Block dah banjir. Teruk kan?"
Suara ibu langsung tidak seperti orang yang sedang takut.

Kawasan di No.6 dibahagikan kepada empat blok- Timur, Barat, Utara dan Selatan. Kebanyakan kawasan di blok Timur dan Selatan digunakan sebagai tanah pertanian yang menyumbang 60% makanan dari sumber tanaman dan 50% makanan dari sumber haiwan kepada No.6. Di utara pula, ialah kawasan perhutanan dan bukit-bukau yang terletak di bawah pengawasan Jawatankuasa Pentadbiran Pusat. Tanpa kebenaran jawatankuasa, tiada sesiapa pun dibenarkan memasuki kawasan itu. 

Sebenarnya, tak ada sesiapa pun yang mahu merayau-rayau dalam kawasan hutan liar begitu memandangkan
di tengah-tengah bandar, terdapat sebuah taman hutan rekreasi yang mengambil satu per enam dari seluruh kawasan keseluruhan bandar. Kebanyakan warganegara No.6 sudah begitu selesa dengan hidupan yang disediakan di dalam taman hutan itu. Tapi, berbeza dengan aku.

Aku paling tidak sukakan bangunan City Hall yang dibina di tengah-tengah taman hutan itu. Bangunan berbentuk kubah itu mempunyai 5 tingkat di bawah tanah dan 10 lagi di atasnya. Setiap kali aku memandang bangunan itu, terasa seperti ia mempunyai satu aura yang kurang menyenangkan. Sesetengah orang memanggilnya dengan nama 'The Moondrop' berdasarkan bentuknya yang bulat berwarna putih itu namun bagi aku ia kelihatan seperti kematu bulat di kulit manusia. Kematu yang mencacatkan pusat bandar ini. Di sekelilingnya pula terdapat bangunan seperti hospital dan bangunan Biro Keselamatan yang disambungkan dengan jalan-jalan yang kelihatan seperti paip gas.

Dan taman hutan pula mengelilingi bangunan-bangunan itu, kawasan untuk ketenangan dan kesemua kehidupan didalamnya; haiwan-haiwan dan tumbuhan diawasi melalui monitor setiap masa. Di sinilah, semua warganegara dapat melihat keindahan dan merasai damai alam melalui sistem servis bandar yang efisien. Namun, bukan di kala-kala ribut taufan seperti hari ini. 

Sebatang dahan yang berdaun hijau masih terlekat di tingkap bilikku diikuti dengan tiupan angin kencang meniup ke arah cermin tingkap. Tingkap kalis bunyi itu ternyata mematikan pendengaranku dengan suasana di luar sana. Aku mahu tingkap itu hilang dari pandanganku. Aku mahu mendengar dan merasai deruan angin di luar sana dan tanpa berfikir panjang, aku pantas membuka tingkap itu. Tiupan angin kencang mulai masuk ke dalam bilikku, deruman kuat yang sudah lama tidak kudengari. Aku sendiri mendepakan tanganku seluas-luasnya dan memekik kuat. Walaupun aku tahu suaraku itu tidak akan didengari sesiapa, namun aku masih menjerit tanpa sebarang alasan. Titisan hujan mulai masuk ke dalam tekakku. Aku tahu, aku sekarang bersikap keanakkan-anakkan, namun aku masih tidak mahu berhenti. Terasa seronok sekali jika aku dapat berlari-lari di dalam taufan ini. Aku membuka mulut sekali lagi, menelan beberapa titisan hujan yang jatuh dari langit. Aku mahu membebaskan apa yang terkurung di dalam diriku ini dan dalam masa yang sama aku berasa teruja dengan emosiku yang bercampur-baur. 

    Pecahkannya.
    Musnahkannya.
    Musnahkan apa?
    Segala-galanya.
    Segala-galanya?


Kedengaran bunyi amaran bergema, memberitahuku yang keadaan atmosfera bilikku telah berubah. Sebentar lagi, semua pintu dan tingkap akan ditutup dan dikunci secara automatik. Alat kawalan kelembapan dan suhu akan mula berfungsi, dan kesemua benda-benda yang basah termasuklah aku akan dikeringkan dengan sekelip mata. Aku menyeka wajahku membuang sisa air hujan yang tertinggal dan berjalan ke arah pintu untuk menutup sistem pengawalan udara dengan segera.

Kadangkala, aku pasti akan terfikir. Katakanlah pada waktu itu, aku mengabaikan bunyi amaran itu? Kalaulah aku memilih untuk menutup tingkap itu, kehidupanku pasti akan berbeza. Aku bukanlah menyesal, namun ia hanyalah sekadar lintasan pemikiran. Kehidupanku yang selama ini terkawal, kini telah berubah hanya kerana satu insiden kecil - hanya kerana pada hari lahirku yang ke 12 itu aku telah membuka tingkap bilikku ketika ribut taufan sedang melanda.

Walaupun aku seorang yang tidak mempercayai kewujudan tuhan, namun kadang-kala aku juga percayakan pada satu istilah 'Divine Hand'.

Aku menutup bunyi amaran dan bilikku beransur senyap. Yang kedengaran hanyalah deruan angin semata-mata. Tingkap bilikku masih terbuka luas.

Heh

Aku seperti terdengar suara ketawa yang sayup-sayup di belakangku. Perlahan-lahan aku berpusing ke belakang, dan menjerit kecil melihat seorang budak lelaki sedang berdiri dalam keadaan yang basah kuyup. Aku mengambil masa yang agak lama  untuk menyedari yang budak itu ialah seorang lelaki. Dia mempunyai rambut separas bahu yang menutup sebahagian wajah kecilnya. Leher dan lengannya kelihatan sangat kurus. Aku masih belum pasti samada dia ialah seorang lelaki atau perempuan ataupun samada dia seorang yang sangat muda atau usianya lebih tua dari wajahnya kerana mataku hanya terfokus pada bahu kirinya yang kelihatan merah melekit-lekit itu.


Ianya berwarna seperti darah. Aku masih belum pernah melihat seseorang berdarah seperti itu dan tanpa disedari tanganku bergerak mencapai ke arahnya. Budak itu berundur ke belakang sedikit sebaik sahaja hujung jariku ingin menyentuhnya, namun pada ketika itu aku terasa seperti badanku tertolak dan dihempaskan ke dinding dengan kasar. Leherku terasa dingin seperti ais dan aku dapat melihat lima batang jari yang kurus namun kuat sedang mencengkamnya. 

"Jangan bergerak!" Katanya.

*anticougulant - sejenis unsur yang dapat menghentikan pembekuan darah

(bersambung di bahagian b)

ps: This is harder than I imagine. Tapi, untuk peminat No. 6, enjoy.


3 comments:

  1. sukar membayangkan bagaimana cik penterjemah buat semua ni...

    ReplyDelete
  2. susah jugak kerja menterjemah ni.. hohooo..

    ReplyDelete
  3. thanks banyak-banyak!walaupun aku dah baca novel no 6 sampai vol 9 aku tetap nak baca bm version punye.thanks sekali lagi.lagipun i love the anime very much

    ReplyDelete